Skip to content

“Het is nu net alsof we het boek opnieuw hebben uitgevonden”

 

De introductie van de Dwarsligger in de Verenigde Staten zorgt voor een publiciteitsgolf, zowel in het land zelf als daarbuiten. Deze maand lanceerde Dutton, onderdeel van Penguin Random House, een box met vier heruitgaven van bestsellerauteur John Green, onder de noemer ‘Penguin Minis’.

Artikelen in de Washington Post en The New York Times en een spread in de Britse krant The Guardian zorgen voor hernieuwde aandacht voor de Dwarsligger, die bijna tien jaar geleden door Royal Jongbloed in samenwerking met Ambo|Anthos en VBK in Nederland in de markt werd gezet. ‘Het is een gewaagd experiment dat, indien succesvol, het uitgeeflandschap zou kunnen veranderen en misschien zelfs de manier waarop mensen lezen’, schrijft Alexandra Alter in The New York Times over de flipbacks, zoals de Dwarsliggers genoemd worden.

De loftuitingen zorgen ervoor dat het nieuws door media van over de hele wereld wordt opgepikt, van Amerika tot aan China en Australië. ‘Het is nu net alsof we het boek opnieuw hebben uitgevonden, terwijl we voor de Europese markt al honderden titels hebben gedrukt,’ zegt Matthy Groen van Royal Jongbloed. ‘Maar al die aandacht is enorm vleiend.’ Ironisch genoeg zorgt de publiciteitsgolf er ook voor dat media in Nederland en Vlaanderen opnieuw aandacht aan het concept besteden.

Back To Top